Les Bases pedagògiques que representen un tret d’identitat de Badalot es fonamenten en crear un entorn on s’ofereixin ambients, materials, propostes i projectes, que facilitin l’aprenentatge autodirigit dels infants, en convivència amb les altres persones, on sobretot els processos, i no tant els objectius, siguin el centre. La vida és una constant presa de decisions i creiem en la capacitat de d’elecció de cada infant i la respectem. Volem estar en estreta relació amb el món, de manera que totes les activitats que es desenvolupin puguin trobar un impacte directe a la realitat, per tant, la relació entre les persones, la inclusió, l’alimentació, la importància d’una relació sostenible amb el medi ambient, la investigació i la cooperació amb d’altres projectes, persones i entitats de l’entorn hi seran molt presents.
La metodologia està enfocada en acollir la manera natural de desenvolupar-se dels infants en cadascuna de les seves etapes maduratives, donant l’oportunitat a cadascú d’estar en el seu present i aprendre a partir d’aquest. Aquest aprenentatge basat en el present fa que l’infant segueixi en contacte amb les seves emocions, vivències i experiències, i així tot cobri sentit i significat. El joc, la creativitat, la manipulació, la gestió emocional, la responsabilitat, l’autonomia, l’autoregulació o el pensament crític en són elements centrals.
Som un grup de famílies amb infants amb edat de primària, provinents de 2 projectes d’educació viva, lliure, activa, de Barcelona, que hem impulsat un projecte educatiu, actualment al barri del Poblenou, que ja està en ple funcionament des de setembre de 2019.
Durant les activitats amb els infants hi ha 2 educadors que s'alternen y puntualment una experta en jocs matemàtics. Entre les famílies impulsores del projecte ens hem repartit les funcions necessàries pel funcionament: responsable pedagògic, secretaria, gestió i difusió.