A l’escola 30 Passos, per sobre de tot, ens basem en els principis que han de regir la nostre pràctica docent. Aquests són els anomenats 7 principis de l’aprenentatge que apareixen a la guia “la naturalesa del l’aprenentatge” de l’OCDE:
El reconeixement de les diferències individuals. Cada persona té uns trets que el fan únic i singular, i tots tenen el mateix dret a aprendre i a gaudir de benestar a l’escola. Les propostes, els espais i les situacions que es plantegen s’han d’adaptar a les diferències individuals i grupals dels alumnes.
Una escola on tots aprenem junts. Com a conseqüència del punt anterior, cal generar estratègies d’aula que permetin aprendre a tots els alumnes. Ser sensibles a les diferències i necessitats individuals de cadascun d’ells ajuda a plantejar, amb altes expectatives, reptes assolibles que els suposin l’equilibri entre allò que saben o poden fer i el desig d’anar una mica més enllà.
L’alumne com a protagonista actiu del seu aprenentatge. Cal situar l’alumne en el centre de les decisions que contínuament es prenen a l’escola. Els protagonistes indiscutibles són els alumnes que han de desenvolupar-se i aprendre sent un element actiu del seu procés.
Aprenentatge competencial, aprenentatge per a la vida. Per aprendre és indispensable la interacció social. Intercanviar idees, opinions, propostes i tenir l’oportunitat de reflexionar sobre aquestes idees pròpies i alienes. Fer propostes de forma col·laborativa i, en el camí, anar aprenent a pactar, arribar a acords, gaudir dels èxits de l’altre…
L’aprenentatge autèntic. Allò que s’aprèn s’ha de poder utilitzar en diverses situacions. Els aprenentatges han de permetre als alumnes explorar, discutir i construir conceptes i relacions de manera significativa, en contextos que impliquin situacions problematitzades del món real i rellevants per a ells.
Les emocions. La implicació afectiva, el benestar i l’autoestima tenen un paper clau en l’aprenentatge. No hi ha aprenentatge si l’alumne no se sent acollit, acceptat i volgut. El cervell percep com a útil i necessari l’aprenentatge basat en les emocions, i de l’escola com a espai de benestar i aprenentatge.
L’avaluació al servei de l’aprenentatge. Compartir amb els alumnes allò que s’espera d’ells, o encara millor, decidir-ho entre tots, no tan sols els ajuda a autoregular-se, sinó que promou que el procés d’aprenentatge tingui moltes més possibilitats d’èxit i augmenti la seva autoestima.
Al mateix temps definim l’escola 30 Passos, com a escola pública catalana, es defineix com a inclusiva, laica i respectuosa amb la pluralitat (art. 93.2. LEC).
Entenem l’escola 30 Passos com “una escola per viure”, entesa com un entorn emocional, social i cultural amb unes especificitats diferents dels altres entorns en els que viuen els infants.
Som una escola pública i, per tant, totes les nenes i els nens s’acullen, es miren i es respecten tal i com són.
Formem part d’un entorn de barri, ciutat, país… i món en el que aprendrem a viure-hi i conviure-hi.
Sentim que la diversitat de persones, d’experiències, de coneixements, de maneres de ser i fer, de pensaments… enriqueixen tot el que passa a l’escola.
Entenem que l’educació afecta a la persona de manera global i sostenim la idea que l’aprenentatge en les etapes primerenques és transcendent tant en el sentit figurat com en el més literal: anirà més enllà de l’etapa mateixa i determinarà el decurs de la vida de l’individu.
L’escola té com a objectiu l’educació integral dels infants que té al seu càrrec, però és un objectiu compartit, ja que el primer i màxim agent educador és la família. És per això que és fonamental la coordinació, confiança i complicitat amb totes les famílies de l’escola. Per tant, podem dir que la responsabilitat màxima recau principalment a les famílies, donat que els infants es modelen a si mateixos prenent com a referència els adults més propers. És després d’aquests que es situen els mestres i d’altres adults de l’escola. Considerem que l’escola té un paper fonamental i la manera com ens mostrem els adults a l’escola és clau com a punt de socialització i culturització ja que constantment, a través de els nostres paraules i gestos, estem fent de model dels infants. Tal i com indiquen les Orientacions pel desplegament del Currículum del 2n cicle de l’Educació Infantil (2016) “benestar i aprenentatge són dos termes íntimament lligats. L’infant té una necessitat natural d’entendre el món que l’envolta i aquest aprenentatge es produirà si està immers en un ambient segur, on se senti atès, apreciat, acceptat i a on trobi el seu lloc.” Per aconseguir aquest benestar l’infant ha de rebre unes atencions de qualitat, s’ha de sentir reconegut i segur perquè pugui interessar-se pel que l’envolta i obrir-se al món.
A l’escola 30 Passos considerem que l’escola ha de crear l’espai idoni per tal que es doni un context d’aprenentatge competencial efectiu, de desenvolupament de les potencialitats pròpies i de l’autonomia individual, acompanyada per la confiança i l’acceptació total de la persona per part del mestre.
Entenem i acollim la vàlua del llegat cultural, pensem que és igualment imprescindible preservar la diversitat interindividual i les seves capacitats com una riquesa que només pot aportar beneficis a la mateixa comunitat.
Les dades d'aquest centre es van actualitzar per última vegada fa més d'un any.
Et recomanem que acudeixis a la seva jornada de portes obertes per a poder confirmar la seva metodologia.