L'aprenentatge en plena natura, la relació amb els animals i la cura, la consciència emocional i l'acompanyament des del respecte a les necessitats de l'etapa i als ritmes individuals de cada infant, són els eixos fonamentals del projecte.
ESCOLA A L'AIRE LLIURE
La natura ens ofereix infinites possibilitats. Ja són molts els projectes escolars que s'adhereixen a aquesta metodologia i podem dir, des de l'experiència, que no només s'aconsegueixen els objectius i els continguts a nivell curricular, sinó que els aprenentatges a nivell competencial hi són sempre presents.
L'entorn que oferim disposa d´un espai obert i amb diferents elements que afavoreixen el moviment i l´exploració. Aquest espai, delimitat per una tanca de fusta, ofereix la contenció i un espai segur on es pot moure amb tota llibertat. Fora d'aquest límit, també comptem amb àrees per passejar i investigar, sempre acompanyats per les acompanyants.
MOTIVACIÓ INSTÍNSECA
Les persones naixem amb la necessitat aprendre. Tenim curiositat per descobrir i entendre el món que ens envolta i cada cop ens desconnectem més aviat d'aquesta motivació intrínseca a causa de la sobreestimulació i el ritme accelerat que manté la societat en què vivim.
L'aprenentatge a Nexes està vinculat a la vivència i l'experiència. Permetent que els nens explorin al seu ritme, guiats per les seves necessitats i interessos, garantim que associïn els nous descobriments a experiències i emocions positives, contribuint a fixar els aprenentatges i afavorint-ne la curiositat i l'esperit investigador.
ACOMPANYAMENT RESPECTUÓS
La presència de les persones que acompanyen els processos daprenentatge dels nens és una peça clau. Amb una mirada atenta i amorosa, posant paraules a les emocions i confiant en les potencialitats dels nens i nenes, es creen vincles. Aquests donen la confiança necessària al nen/a per investigar l'entorn i establir relacions de manera autònoma.
L'adult acompanyant ha de ser capaç de captar el límit subtil entre la intervenció i la interferència, aprofitant les oportunitats que brinda la convivència en el dia a dia. La presència de dos professionals de l'àmbit educatiu, acompanyant sempre els processos individuals i grupals, ajudant a gestionar conflictes ia posar paraules a les emocions que van sorgint, proporciona una base segura per recórrer i explorar.
Observar les dinàmiques que es generen durant el joc lliure i les interaccions intragrup, ajuda i guia la intervenció quan cal, generant les mínimes interferències possibles per promoure l'autonomia del nen. Alhora, l'observació permet conèixer els seus interessos i ritmes maduratius i promoure dinàmiques per treballar les tres grans àrees curriculars.
JOC LLIURE
Proposem el joc lliure com a manera de relacionar-se amb l'entorn, una eina potencial de treball, en un escenari natural ple de reptes i materials per descobrir. El joc lliure afavoreix l'autodeterminació, la presa de contacte amb allò que el nen vol i necessita. No tenir sempre una guia que planifiqui cada pas que el nen fa, us ofereix l'oportunitat de prendre decisions, ser creatius i proactius.
Cada nen escull com i amb qui vol jugar… i això de vegades genera conflicte amb els seus iguals. A poc a poc, van sortint del seu egocentrisme per començar a veure i respectar punts de vista diferents dels propis.
CONVIVÈNCIA AMB ANIMALS
S’Hort Vell és un espai cohabitat per animals, els cavalls, els ponis i els gossos són companys de vida en aquest entorn, entre si i amb els humans; animals acostumats a treballar amb humans, fent-los de suport tant a nivell docent com terapèutic. L'enllaç i la cura d'aquests animals, sumat a l'entorn natural, desenvoluparan en els infants una mirada més holística. Coneixent les seves necessitats, les diverses formes de comunicació entre humans i animals experimentaran la manera diferent de comportar-se també entre humans. La cura d'un senzill galliner i la manera de comportar-se de les gallines els faran veure/viure, com si fos un mirall, la pauta de comportament pròpia.
El contacte amb els animals estimula la creació d‟enllaços respectuosos i afavoreix el desenvolupament de l‟autoestima, l‟empatia i la integració grupal. La convivència amb animals d'altres espècies, amb les seves necessitats i característiques pròpies, requereix un aprenentatge sobre la forma apropiada i segura de relacionar-s'hi, cosa que afavoreix l'autoregulació dels infants.
CONSCIÈNCIA EMOCIONAL
Generalment els nens estan connectats al sistema reptilià del nostre cervell: les emocions. No entenem les emocions com a bones o dolentes, sinó com a indicadors de necessitat. Tenir una vivència que genera una emoció agradable o desagradable, donarà loportunitat de connectar amb un mateix. En aquests moments és molt valuosa la presència de l'acompanyant; no dirigeix, escolta i acompanya, creant l'enllaç que donarà seguretat i confiança.
L'aprenentatge adquirit en aquests moments és per a tota la vida. La missió de l'acompanyant és permetre que experimenti l'aprenentatge i així pugui incorporar per sempre el coneixement adquirit a través de l'emoció sentida.
Ajudant a l'infant a posar paraules i donar sentit als seus sentiments i emocions ja siguin agradables o desagradables, sense jutjar-los. Tota emoció és lícita si bé la manera de manifestar-ho en aquestes edats pot precisar certa orientació. Els acompanyants s'encarreguen d'establir límits de manera ferma i amorosa, així com oferir alternatives perquè les puguin expressar, garantint el respecte envers els altres i envers ells mateixos.
ALIMENTACIÓ SOSTENIBLE I SALUDABLE
Oferim un menú basat en productes locals o de «Km 0», cereals, llegums ecològics, sense sucres ni processats. Amb una mirada holística, contemplem l'alimentació com un eix de vital importància, fonamental a l'educació infantil. Els nens aprenen a manejar-se amb autonomia i prenen consciència que el planeta no és un recurs infinit, donen valor a allò que mengen i contemplen aquest moment com un espai de temps que ofereix múltiples oportunitats d'aprenentatge.
19/10/24 - 28/06/25