L'escola Portella Blanca està situada a Lles de Cerdanya. Procurem ser una escola propera i familiar que treballi amb i pels nens i nenes que la formen. No seguim una metodologia única però no utilitzem llibres, procurem fer propostes majoritàriament manipulatives i creiem que els infants han de ser el centre de tot el que fem i busquem tenir en compte els seus processos de vida i les seves etapes evolutives. Ser pocs alumnes ens permet poder-nos conèixer bé per poder respectar, ser properes, donar seguretat i crear vincle.
Entenem els límits des del respecte, com a base per a la seguretat i la bona convivència. Busquem la qualitat dels espais i els materials, entenent l'entorn com un agent educatiu més i fent sortides setmanals pels voltants.
Volem ser una escola participativa i comunitària, amb lloc per a tothom. Una escola que acompanya els infants a ser crítics, respectuosos, responsables de si mateixos i conscients que formen part d'un col·lectiu.
Per nosaltres és important la reflexió pedagògica i és present en el nostre dia a dia. Creiem important plantejar-nos què fem i perquè ho fem, com presentem els materials, com preparem els espais, com parlem als -i dels- infants, a les famílies i entre nosaltres.
Intentem qüestionar-nos la nostra feina per poder millorar-la dia a dia. Volem que la nostra escola sigui un espai de diàleg i intercanvi d'opinions i mirades i on poguem aprendre les unes de les altres i treballem en equip. Valorem formar-nos permanentment en allò que ens inquieta o que ens pot ajudar a millorar la nostra tasca.
No ens agraden les etiquetes que defineixen metodologies. Treballem agafant una mica d'aquí i d'allà, on cadascú se senti còmode i tenint present sempre que treballem PELS nens/es i que hem d'intentar fer allò que sigui millor també per ells/es. Intentem, però, que tot allò que proposem sigui significatiu, competencial i, si pot ser, manipulatiu. Procurant que hi hagi un ambient tranquil en què tothom va fent, i on ens comuniquem i gestionem els conflictes amb respecte i escolta activa.
Comencem el dia de manera relaxada fent l'estona de "Propostes", diferents espais d’aprenentatge, de relació i comunicació on a partir de diferents espais (construcció, modelatge, pintura, confecció, experimentació,... ) els infants aprenen de manera globalitzada actuant, observant, experimentant, construint, inventant, imaginant, compartint, relacionant-se, …i interactuant amb els altres. És una manera de poder donar resposta als interessos i necessitats dels infants i respectar els diferents ritmes d’aprenentatge. En les propostes, l’adult no ensenya, més aviat és qui acompanya processos, i sobretot té cura de les ganes d'aprendre, sempre sense prendre als infants l’oportunitat de conquerir els aprenentatges per si sols.
Intentem fer també documentacions pedagògiques regularment que compartim amb les famílies i que pengem setmanalment al blog i les xarxes socials de l'escola.
L'estona de joc l'entenem com un procés fonamental pels infants, tant pels petits com pels més grans. Un nen que no juga, no és un nen i per això calen estones de joc. Joc guiat però sobretot joc lliure. Si volem nens/es creatius, els hem de deixar moments per ser-ho i el joc lliure, entre altres coses, dona aquest espai a la creativitat sense ni tan sols ser-ne conscients. Les estones de joc son també un bon moment per documentar i per entendre les relacions i conflictes entre uns i altres.
El temps de lectura és un moment important que hem de cuidar per fomentar-ne el gust. Procurem tenir espais còmodes que convidin a seure i llegir tranquil·lament. De llibres n'hi ha per tots els gustos i perquè hi pugui haver una lectura rica i variada portem llibres de les biblioteques públiques i els anem canviant periòdicament.
Entenem la lectura no només com una activitat individual sinó també social. Des d’aquesta mirada, des d’Infantil fins a Primària, busquem estones de lectura en veu alta per part del docent.
Durant les tardes de divendres del segon trimestre duem a terme un projecte de familiarització i perfeccionament d'esquí de fons juntament amb l'AFA i les estacions d'esquí nòrdic del municipi.
Formem part de la ZER Baridà-Batllia juntament amb les escoles de Martinet, Prullans i Prats. Ens regim per la ZER i compartim mestres especialistes d'anglès, música, educació especial i educació física.
Els dijous al matí fem el Currículum Comú, una trobada setmanal de totes les escoles de la ZER on fem activitats per cicles. És un tret identitari de la ZER Baridà-Batllia que creiem que és molt positiu per conèixer altres infants i mestres.
Les dades d'aquest centre es van actualitzar per última vegada fa més d'un any.
Et recomanem que acudeixis a la seva jornada de portes obertes per a poder confirmar la seva metodologia.
Tens més informació sobre Portella Blanca? Pots compartir-la aquí. Només recorda que aquesta és una web sobre educació respectuosa, així que no facis servir aquest espai per fer crítiques no constructives ;-)
Els comentaris són únicament perquè els qui coneixeu Portella Blanca pugueu deixar opinions que puguin ser útils a qui estigui buscant més informació. Si us plau, no deixis dades com el teu email o telèfon. Si el que desitges és contactar amb Portella Blanca, trobaràs les seves dades a dalt.
¿A qué edad se debería dejar de usar el pañal?, ¿No sabes cómo gestionar las rabietas?, ¿Cómo poner límites sin recurrir a castigos? Consulta a una asesora en crianza respetuosa
x