Què és l'Enxaneta:
L’Enxaneta és una figura molt coneguda dels castellers, què és una tradició pròpia de la cultura catalana. Sol ser un infant de 5 a 8 anys que corona el castell humà alçant el braç en arribar a dalt. El castell no es considera acabat fins que el nen/a alça el braç fent l’aleta.
La figura de l’Enxaneta és molt important pels castellers, perquè és qui culmina el castell. Però aquest infant necessita uns pilars forts i segurs, formats per tots els adults i joves que aixequen el castell des del terra, per completar-lo. Sense aquests no seria possible que l’Enxaneta culmines el castell.
El que volem dir amb tot això, és que els adults que formen part de la vida dels infants, en primer lloc la família, són els qui han de formar aquests pilars forts i segurs perquè els petits creixin i desenvolupin totes les seves capacitats i habilitats, amb la màxima autonomia possible i així ajudar que es converteixin en persones adultes completes i capaces .
Així doncs el nostre espai educatiu, L’Enxaneta, és un nou projecte d’educació lliure, dirigit a famílies amb infants de 10 mesos a 3 anys. Un punt de trobada on els petits puguin créixer, jugar, experimentar, crear, moure’s, expressar-se, relacionar-se, en definitiva viure experiències, amb certa llibertat i autonomia.
Un lloc on l’adult acompanyant juntament amb la família, de manera respectuosa i amb el màxim afecte possible, guiarà els processos evolutius i els aprenentatges dels infants, acceptant i valorant les inquietuds i característiques individuals de cada un d’ells.
Tot això en un entorn segur i acollidor, marcat per valors i límits de convivència, preparat amb ambients de joc i materials adequats perquè els infants es desenvolupin a tots els nivells (psicomotor, emocional, social i cognitiu) i d’aquesta manera visquin les experiències i adquireixin els aprenentatges necessaris per encarar les diferents etapes evolutives de la vida.
Quina és la nostra pedagogia:
Al voltant nostre, al marge de l’educació formal, existeix un moviment que aposta per un tipus d’educació en què l’aprenentatge parteix dels interessos i les vivències de les persones, en què l’autoregulament i l’acompanyament emocional son elements fonamentals en les relacions i la convivència, i en què la família assumeix el lloc destacat que li correspon en l’educació dels fills i filles.
Es tracta d’una criança i educació que es nodreix d’experiències diverses actuals i d’antecedents arreu tot el món.
Aquesta nova tendència educativa es coneixen com: Educació Lliure i representa un moviment amb molta vitalitat, cada vegada hi ha més pares i mares que trien aquesta opció educativa.
Podem dir que l’Educació lliure es basa en quatre eixos fonamentals:
Acceptació Incondicional: El vincle amb l’adult es basa en l’efecte i el respecte profund al seu ésser
Respectar els propis ritmes i formes de creixement i aprenentatge de cada infant.
Uns Límits clars pel que fa a la seguretat, al respecte als altres i a l’entorn: Fonament de la socialització
Oferir un entorn ric per facilitar el seu desenvolupament psicomotor, afectiu, cognitiu i social
Partint d’aquestes quatre necessitats se’n deriva una nova forma d’acompanyament i d’organització de l’entorn.
L’actitud de l’adult ha de ser oberta i flexible, respectant els ritmes de maduració, els interessos, i la forma de ser de cada infant. Les persones tenim maneres i temps diferents d’aprendre.
L’organització idònia per afavorir el respecte als processos de cada individu, és una metodologia vivencial, per espais, on cada infant pugui definir-ne el procés de maduració i aprenentatge. L’acompanyant fa un acurat seguiment del procés de maduració motriu, afectiu, cognitiu i social de cada infant.
Es considera que la ràtio infant–adult ha de ser suficientment petita per possibilitar l’atenció a les necessitats d’acompanyament emocional de cada infant. Per això nosaltres oferim un ratio no major de 5 infants per adult acompanyant.
La implicació de les famílies en l’educació dels seus fills és fonamental i la seva participació en els projectes educatius pot definir-se de formes diverses, però sempre es requereix una estreta col·laboració amb els educadors i/o acompanyants. Hauria de ser un autèntic compartir cadascú des del seu àmbit de competència.
Així doncs aquestes condicions afavoreixen un creixement harmoniós dels infants, els permet ser conscients de les pròpies necessitats, acceptar i respectar els altres en la seva diversitat, desenvolupar les seves potencialitats i adaptar-se a diferents contextos i situacions. En definitiva, crear la seva pròpia vida.
El nostre projecte es du a terme a l'espai "Mares, pirates i princeses" de l'Esquerra de l'Eixample. Un espai familiar que ja fa més de 10 anys ofereix activitats i tallers en família durant les tardes. Activitats com música, moviment lliure, tallers de contes, ... També ofereix casals de Nadal, Setmana Santa i Estiu per a infants de 3 a 6 anys.
Contactar per sessions informatives individualitzades.