Si creus que una altra educació és possible...


- on la lletra no entra amb sang, sinó amb emoció
- on s'aprèn experimentant, no memoritzant
- on s'ensenya a col·laborar, en comptes de a competir
- on els ritmes són respectats
- on els errors són vistos com a part de l'aprenentatge
- on la creativitat ni es coarta ni s'estimula precoçment -simplement, se la deixa estar
- on s'educa per a la vida, no únicament per a la feina -i per això, es tenen en compte tant les humanitats com els ensenyaments artístics
- en contacte amb la natura, amb el mitjà extern i amb implicació de les famílies

... en Ludus podràs trobar el teu projecte entre més de 700 escoles lliures, Montessori, Waldorf, Reggio Emilia, comunitats d'aprenentatge, escoles democràtiques, escoles actives, públiques, privades i autogestionades, per a totes les edats.

Què és l'educació activa?

El sistema educatiu està en crisi: molts professors i alumnes estan cremats i les taxes d'abandonament i fracàs escolar s'han disparat. Tampoc respon ja a les demandes del món laboral, que requereix dels professionals no només coneixements, sinó a més ser capaços de treballar en equip, de comunicar, de ser creatius i proactius... Vivim avui en un món canviant en el qual contínuament hem de adquirir noves destreses, de manera que a l'escola seria fonamental aprendre a aprendre. Els últims avenços en el camp de la neurociència també avalen la necessitat de canviar l'actual model. Es destaca la relació de les emocions amb els processos d'aprenentatge, així com la importància de brindar contextos el més variats i rics possibles perquè la capacitat d'aprendre pugui desenvolupar-se plenament. Es defensa també el paper actiu del nen en el seu aprenentatge i el valor de l'experimentació.
Digues-m'ho i ho oblido, ensenya-m'ho i ho recordo, involucra-m'hi i ho aprenc.~ Benjamin Franklin
Educació activa, educació viva, pegagogies alternatives, escoles innovadores, renovació pedagògica... són expressions que fan referència a una manera d'educar diferent a la tradicional. Amb diferents matisos, totes elles defensen el protagonisme del nen en els seus aprenentatges. Davant del directivisme, es confia en la capacitat humana d'autoaprenentatge, i en què s'aprèn millor quan la motivació sorgeix de dins, en lloc de venir de l'obligació de passar un examen. Nota: els projectes que apareixen en Ludus tenen major o menor grau de no-directivisme i participació democràtica depenent de la pedagogia, les edats a què es dirigeixen i el caràcter del projecte mateix . No hi han dos projectes iguals.

I els límits?

Els límits són un pilar fonamental d'aquest tipus d'educació, llibertat no vol dir llibertinatge. Els nens necessiten límits per saber a què atenir-se i sentir-se segurs. Però aquests límits no són arbitraris: hi ha poques normes, però clares, que són explicades en lloc d'imposar-se de forma autoritària. La llibertat va associada a la responsabilitat.

Intel·ligències múltiples

En els projectes d'educació activa es considera que han de treballar-se les diferents intel·ligències, no només la matemàtica i la verbal. Es dóna gran importància al desenvolupament de la intel·ligència emocional: a conèixer-se un mateix, a descobrir els propis interessos, a relacionar-se amb els altres, a dialogar. S'ensenya als nens a resoldre els conflictes per ells mateixos mitjançant el diàleg.

Són legals aquestes pedagogies?

Sí, la Constitució espanyola reconeix la llibertat d'ensenyament i no hi ha cap llei que prescrigui quina pedagogia s'ha de fer servir. Una altra cosa és que, en la pràctica, les famílies que volen optar per aquest tipus d'educació no ho tinguin fàcil.

Actualment assistim a un boom al voltant de les pedagogies alternatives, al qual l'administració no està sent capaç de donar una resposta adequada. Cada vegada hi ha més escoles públiques d'educació activa però encara són poques, i les famílies i educadors que decideixen crear un projecte educatiu pel seu compte es troben tota mena de traves.
Ja és hora que canviï aquesta situació.

Hola, sóc l'Almudena!

Vaig passar l'adolescència sentint que l'institut pretenia convertir-me en altre maó en el mur, així que ha estat una gran alegria per a mi descobrir que hi ha altres formes d'aprendre.
Crear Ludus ha estat la meva manera d'aportar un granet de sorra amb el que jo sé fer: desenvolupar webs. L'objectiu de Ludus és donar a conèixer l'educació activa i els projectes que ja l'estan fent realitat.